apabila cuaca panas menyentuh anda

watch_later
comment 8 Comments
Assalammualaikum dan salam 1 Malaysia :)

---
Ya Allah ya tuhanku, hindarkanlah kami daripada segala malapetaka dan azabmu serta ampunilah segala dosa-dosa kami. Sesungguhnya kami hanyalah hambamu yang lemah tiada daya hanya bergantung padamu.
---

Okay, cuba kalau kita baling balik ke belakang. Sebelum ini, Malaysia telah 'sejuk'. Kemudian, ada pula mulut-mulut kata Malaysia ada salji, jadi kutublah, itu ini bagai. Walau bagaimanapun, aku anggap itu semua rezeki dari tuhan. Alhamdulillah waktu itu seronok beronok ayahnda aku bercucuk tanam cili, kunyit, macam-macamlah. Akan tetapi, kini kita dikejutkan pula dengan kepanasan. Aku malas cerita apa yang kita perlu buat bila panas. Kalau nak tahu apa yang perlu kita buat klik sini.

Baiklah, apabila terlalu panas:

air di empangan semakin kering.

catuan air terpaksa dilakukan.

hutan terbakar.

jerebu yang digemari budak sekolah.

strok dan keletihan.

sedar bahawa kalau dunia yang panas begini tak boleh tahan,
 apatah lagi neraka yang panasnya tak terkata!

Tapi macamana pun aku berharap semoga hujan rahmat akan turun membasahi bumi ini.


Jadi chill kita nikmati cuaca Afrika dahulu.

rumah aku dahlah kipas rosak 
avatar

Assalamualaikum amir. semalam sy jalan2 area Kuala Selangor. nampaklah kesan2 hutan terbakar. hari ni jerebu pula di sg buloh. nak keluar ofis pun risau sedut udara tak sihat tu.. semoga Allah turunkan hujan, rindu nak tengok bumi basah ~~~

delete 3 March 2014 at 17:11
avatar
Amir Khalis person

waalaikummussalam kak sheila.
haha saya ini budak tg. karang.
jadi kalau dah kuala selangor hutan terbakar dan sg. buloh jerebu, memang kat sini pun jerebu jugak huhu

delete 3 March 2014 at 17:22
avatar

jagalah kesihatan elok2 di saat cuaca tak menentu ni kan..=)

delete 3 March 2014 at 18:41
avatar
Amir Khalis person

betul betul betul *stail upin ipin :)

delete 3 March 2014 at 18:55
avatar

Hazy ada cakap hutan terbakaq , seriously... terbakaq sebab panas ?!?! ka depa saja2 bakaq ? @_@

delete 3 March 2014 at 21:09
avatar
Amir Khalis person

aku pun tak tau sebab aku duduk tg. karang.
puncak alam tu lagi jauh.
yang penting negara sebelah yang pi bakaq hutan :P

delete 3 March 2014 at 21:25
avatar

aah ade dgr jugak negara sebelah sengaja bakar hutan...tapi tgh panas2 ni banyak kan minum air ye.

delete 4 March 2014 at 14:07
avatar
Amir Khalis person

tapi kesian dekat tempat yang kena catu air huhu

delete 4 March 2014 at 15:00



sentiment_satisfied Emoticon